Tillbaka i Rochester [Lååååångt inlägg]

Hejhej! Nu är jag hemma igen i Rochester! Jag gjorde lite noteringar under dagarna i Frankrike, så att jag skulle komma ihåg allt vi gjorde osv. Därför tänkte jag nu bara i princip kopiera in det här, bortsett från en del detaljer jag uteslutit, istället för att skriva ihop något helt nytt. Så bered er på ett ganska långt inlägg! 


2013-07-13 kl. 18:24
Sitter uppe i rummet i huset i Frankrike. Jag är rejält trött efter den 10 timmar långa bilresan och jag tror det är därför mitt humör inte är med mig till 100%. Känner mig redan uttråkad efter bara knappt 2 timmar här, men det blir väl bättre när jag är utvilad igen osv. Fick ett stativ och en blixt att låna av J' pappa för att ta lite fina bilder när vi är här. Det blir mat om ca 1 timme, så jag passar på (när det är så lång tid kvar) att slappa uppe på rummet. 

2013-07-14 kl. 21:34
Ännu en dag har flugit förbi här i Frankrike. Idag har det mest varit slappande här kring huset. Det blev croissanter till frukost som var riktigt goda. Lite senare åkte vi in till närmsta Supermarket och köpte lite välbehövliga prylar. Jag köpte duschgrejer mm.
Efter lite lunch som bestod av lite blandat plock (Ost, skinka, paté, sallad, bröd mm.) spelade jag och H lite tennis. Läste lite ur Dead Until Dark idag också. För er som inte vet så är det en bok från serien The Southern Vampire Mysteries som tv-serien True Blood är baserad på. Så den handlar alltså bland annat om vampyrer. Väldigt spännande och bra bok i alla fall!
Vi har haft det soligt hela dagen! Jag hoppas att jag inte blir solbränd, men jag har i alla fall smörjt in mig bra!
Till middag gjorde T pasta bolognese med vitlöksbröd och det var riktigt gott! Nu efter det har vi bara tagit det lugnt... Nu ska jag ta och döda 3 spindlar jag har sett i mitt rum!


2013-07-15 kl. 22:10
Idag var jag, J, J's mamma och pojkarna iväg till en annan by/stad i närheten som heter Apremont. Där åt vi först lunch och jag åt entrecôte, smarrigt (men inte ett dugg i samma klass som hemma)! Sen gick vi till ett ställe och åkte pedalo (trampbåt). Under själva turen tappade jag i mitt objektivlinsskydd i vattnet.. Som tur var kunde vi bara stanna, backa och sen fiska upp det igen!
Till middag blev det ostfondue, räkor och bröd. Första gången jag smakade ostfondue och det var helt okej, förutom det faktum att jag gillar lite mildare ostar. Lite senare åkte jag, J och hennes mamma in till La Mothe Achard’s centrum (vår närmsta stad). Väl där tog jag och hennes mamma en varsin öl och J ett glas vin. En man vid namn André gav J honom sitt nummer och sa att vi kunde ringa honom vid någon som helst nödsituation! Han specifierade inte alls vilken typ av nödsituation eller så, men han flörtade nog mest, hihi!
Tänk vad roligt vi har haft resten av semestern när vi tänkt tillbaka på det där! "Hjälp! Vi har en nödsituation! Ring André!" Hahahahaha :)
När vi kom hem igen satt vi på lilla uteplatsen en stund och drack vin/cider och nu sitter jag uppe i mitt rum. Det har varit riktigt varmt hela dagen och mitt rum är så varmt nu också… Jag vill inte ha fönstren öppna under dagen då de inte går att ”fästa fast” på något sätt utan måste vara helt igenstängda eller helt öppna. Så fort vinden kommer smäller det i dörrar osv här, så vill inte att det ska hända samma med mina fönster. Jag har en fläkt i mitt rum, men jag tror den låter lite väl mycket för att ha på den just nu.

2013-07-18 kl. 16:10
I förrgår var vi iväg till stranden för första gången. Det var en väldigt fin strand och vattnet var helt okej! Efter vi varit där några timmar åkte vi iväg och åt pizza på ett litet ställe. Jag passade också på att köpa en solhatt, så jag skulle slippa bränna skallen när vi var ute så mycket i hettan om dagarna!
 
Igår var jag, J och pojkarna till ett ställe som heter Château Aventuriers där man gick runt och gjorde lite olika äventyr. Lite som fångarna på fortet kanske, men det var ett pirattema. Det var även en skog där de hade olika dinosaurier. Tog massor av bilder under dagen!
När vi kom hem tog alla på sig badkläder. Jag och J satt mest i solen, men jag badade även en sväng med H i den lilla poolen de blåst upp här. På eftermiddagen kom J's syster hit.

Idag har vi varit till en trädgård som heter Le Jardin des Olfacties där det var olika blommor, fjärilar, träd osv. Blev många bilder tagna där också. Efter ett tags vandrade i själva parken märkte jag att en insekt tagit sig in i min kamera och syntes när man kikade in genom linsen. Som tur försvann den efter ett tag!
Vi åt lunch hemma och sen åkte vi iväg till ett miniatyr museum heter Vendee Miniature som jag trodde var utomhus, men det var det inte. Trodde det skulle vara som mindre hus man kunde gå in i osv utomhus, men det var som en ”minivärld” inomhus som man gick och tittade på. Typ om hur folk levde förr med att sy, göra mjöl, sköta om djur, ett tåg som åkte omkring osv. En besvikelse… men inte för att det gjorde så mycket, utan mest kul att vi hittar på något! Dessutom behöver ju inte jag betala för det!

2013-07-21 kl. 15:56
I fredags kom J's väninna hit. Vi var i princip hemma hela dagen. Igår var vi till stranden och det var ännu varmare denna gången! Vattnet var hur skönt som helst. Bra också att detta saltvatten inte luktar skunk! Jag blev lite solbränd, men inte allt för illa som det brukar kunna bli för mig.
På kvällen blev det grillning av bland annat hamburgare, kyckling och räkor. Nu under söndagen har det mest varit slappt. Vi åkte iväg för att äta lunch i Apremont på samma ställe där vi åt när vi hade åkt pedaloo för några dagar sen. Jag har läst mycket ur Dead Until Dark idag! Mycket bra bok hittills!

2013-07-23 kl. 22:26
Gårdagen började som vanligt med frukost bestående av flingor och sedan croissanter. De är riktigt, riktigt goda här! Saknar Shreddies dock… Flingorna vi har i Storbritannien!
Efter frukost hjälpte jag och J pojkarna att sätta ut deras pirattält. De var inte ute där nåt dock och senare visade det sig att en katt troligen hade kissat där inne... Fräscht!
J's mamma och H började spela lite boule. Inte det riktiga utan det med kulor som har vatten i sig. Jag och T hoppade in och spelade. T gav upp efter ett tag och J hoppade in istället. Gissa vem som vann? Moi!! J tyckte det var orättvist för att jag tävlat i boule när jag var yngre, haha! Efter att vi spelat klart (jag vann med 10 poäng, mot 3 respektive 2 poäng! BAM! ) så gick jag iväg på en lite fotopromenad. Knäppte kort runt en liten damm där det fanns väldigt mycket trollsländor bland annat och även grodor (som dock var väldigt blyga). Fotade även lite natur och sen några kor och kalvar som gick i en hage. Så söta!
När vi senare åkte iväg till Super U för att handla köpte jag mig ett storpack av Kinder Maxi!!! Namnam! Totalt 32 små ”bars”, fast de är mindre än de vanliga, men ändå!

Idag skulle jag, J och pojkarna iväg till ett ”jätte”museum. Innan vi kom dit hade vi först lite problem med att hitta vägen och när vi väl kom dit så hade de stängt under några timmar. Då passade vi på att äta lunch. Vi åkte till ett litet ställe där de hade paninis och de var jättegoda! Jag hade kyckling och de andra hade skinka. Efter lunchen åkte vi iväg till ett shoppingcenter (som det också tog lång tid att komma till då T hade knappat in fel shoppingcenter på GPS-grejjen). Vi kom dit i alla fall och kikade runt lite grann. Pojkarna kollade mest på Lego. Vi stannade inte där allt för länge utan åkte istället ganska snart iväg till museumet. Alla saker där inne var i jättestorlek. T ex världens längsta släp på en bröllopsklänning, klädnypa, t-shirt mm. Efter museumet åkte vi tillbaka hemåt. Vi stannade i närmsta staden för att posta några vykort. Jag skickade ett till Mamma och ett till Farmor.

Under de senaste dagarna har jag läst väldigt mycket i Dead Until Dark och nu har mindre än 100 sidor kvar! Det är totalt 9 böcker i den här serien, så jag tänker i alla fall fortsätta läsa dem!

Imorgon tror jag vi ska iväg till stranden, men jag vet inte om jag är så sugen på det denna gång. Jag var inte jättesugen förra gången heller, men det var hur skönt som helst. Kanske att jag hänger på, men att jag sitter inne i det lilla tältet de satte upp förra gången så man har lite skugga. Vi får se!

2013-07-24 kl. 22:50
Idag var jag, J och pojkarna iväg till Apremont där vi denna gång åkte till en liten strand vid en sjö. Vattnet var varmt och solen sken, så det var hur bra som helst! Senare under dagen spelade vi lite mer boule, tog det lugnt, spelade Nintendo DS mm. På kvällen åkte J och hennes mor in till La Mothe-Achard för att äta middag och vi andra åt hemma. Efter det knäppte jag och pojkarna på Sherlock Holmes och spelade Nintendo DS & på Ipaden samtidigt. J och hennes mamma kom hem och pojkarna gick och lade sig. Jag och J satt ute på uteplatsen och pratade någon timme innan det blev läggdags.

2013-07-25 kl. 22:11
Denna torsdag började med att som vanligt äta frukost och efter det åkte alla förutom jag och J till ett akvarium, medan vi stannade hemma och städade. Det blir mer städande imorgon då det är sista dagen här, men vi fick det sopat och dammsuget i princip överallt. Efter städningen åkte vi för att möta upp de andra i Apremont och åt lunch på samma ställe vi varit till förut. Efter lunchen åkte alla utom J's pappa till Super U för att inhandla lite saker inför middagen som blev grillat. De andra köpte lite ”souvenirer” också, men jag hittade ingenting jag riktigt ville spendera pengar på. Vi får se imorgon om jag köper något ändå. Efter Super U åkte vi hem och tog det mestadels lugnt. Jag spelade lite The Sims uppe i mitt rum. Har förresten bytt rum då mitt första var alldeles för varmt då solen var på taket hela dagen och det hjälpte inte att ha fönstren öppna. Så mycket bättre i detta rum.

Jag har förresten läst ut Dead Until Dark nu! Den var väldigt bra i alla fall! (Jag tror ni har förstått att jag tycker det vid det här laget)

Grillningen ikväll blev lyckad! Kycklingen vi grillade blev otroligt god! Namnam! Saknar ”riktigt” kött, men jag får stå ut!

Imorgon åker vi troligen tillbaka till sjön i Apremont om det är fint väder, så förhoppningsvis blir det en bra sista dag här i Frankrike!

2013-07-28 kl. 11:38
I fredags åkte jag, J, hennes mamma & H till sjön i Apremont på eftermiddagen, men vattnet var avspärrat för de hade hittat någon bakterie i det. Tråkigt, tråkigt. Vi blev kvar där i ca 15 min innan vi åkte hem igen. När vi kom hem var det mestadels packning och annan förberedelse för att åka iväg tidigt på lördagsmorgonen.

Vi kom iväg ca 07:45 fransk tid och hade god tid på oss. Efter några timmars bilåkande fastnade vi dock i en bilkö i ca 1 timme... Vi kom ur kön och fortsatte till Eurotunneln och som tur var kom vi fram i god tid där. Vi kom hem igår ungefär fem på kvällen (brittisk tid) och efter det blev det mest slappande hemma. Pojkarna åkte till deras pappa så jag och J var hemma själva. För mig blev det att ta igen vad som hänt på Facebook, att kolla mejlen osv. J gjorde bakad potatis, kyckling och sallad till middag vilket var väldigt gott!

Nu vet ni lite mer om vad som hänt medan jag varit borta! Jag hade ingen som helst internetanslutning när jag var där, så varit helt bortkopplad 2 veckor (bortsett från något sms då och då). Vi får se om jag laddar upp bilder från Frankrike här i bloggen eller om jag bara gör det på Facebook. Det lutar nog åt att jag bara laddar upp dem på Facebook, men vi får se!


Kommentarer
Postat av: Monica Olofsson

gud vad kul att vara i Frankrike :) hittade du nån souvenir?

Svar: Nope, gjorde ju inte det.. men köpte min solhatt i alla fall t ex :)
Matilda Åberg

2013-08-02 @ 19:33:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0