Första dagarna i Rochester

Hej hej!!
 
Tänkte bara göra ett inlägg så att ni vet att jag lever ;)
 
Hur börjar jag då? ... Jag kan väl börja med att säga att själva resan gick jättebra! I och för sig kom jag på halvvägs till Arlanda att jag satt på plats 2 i tågvagnen och inte 3 som jag skulle, men ingen skulle ändå sitta där som tur var! När jag kom till Arlanda kunde jag hitta runt ganska bra själv. När jag hittat en ledig toalett (trodde jag!!) så satt det såklart en unge där inne som inte hade låst... aja, en annan blev ledig snart i alla fall. Jag gick till självincheckningen och skulle scanna in väskan själv, men då vägde den 21 kg och då var man tvungen att gå till den bemannade incheckningen i alla fall. Väskan fick väga upp till 23 kg så det var inga problem egentligen. Sen var det vidare genom säkerhetskontrollen som också gick bra. Köpte lite vatten och godis innan jag gick till gaten. Mamma ringde så pratade med henne en sista gång. Skickade sms till J att jag snart skulle gå ombord på planet.
 
Väl på flyget gick allt bara bra! Jag fick hela stolsraden jag satt på alldeles själv vilket var superskönt! Kunde t ex sprida ut mina saker lite hur jag ville! Köpte lite mat från menyn på planet då jag kom på att det var en bra idé att äta då jag inte hade ätit på ca 7 timmar. Så flygresan gick i alla fall galant! När vi landat var det en jättelång bit man var tvungen att gå innan man kom dit väskorna fanns. Eller vänta, det blev ett stopp också för en dörr som vanligtvis öppnas automatiskt hade stängts och låsts så att ingen kunde komma ut. Vi blev stående tills det kom en vakt och då kunde man gå vidare. Medan jag väntade på att gå genom en typ säkerhetskontroll sms:ade jag lite med J. Hon skrev att hon och H stod och väntade på mig vid utgången. Han var hemma då han var lite snuvig. Jag kände igen dem direkt då jag såg dem stå och vänta. Vi hälsade lite och sen gick vi för att köpa vatten och gå på toaletten innan vi började bilresan hem. Den gick däremot inte alls som planerat. Efter att ha åkt kanske 20 min så börjar det bildas en lång kö framför oss. Ca 1,5 timme blev det att stå i bilkö. Vi fick mycket tid att prata i alla fall :) Det hade skett en olycka en bit bort och det var därför det blev stopp. När vi väl kunde åka igen svängde vi först in till Js föräldrars hus där jag träffade hennes pappa. Han gav J köttbullar från Ikea att ta hem. Sen åkte vi hem till huset. Upp med mina väskor på mitt rum och efter ca 10 min gick vi till T's skola för att hämta upp honom.
 
På eftermiddagen gick vi in till centrala Rochester och åt tea (alltså typ middag) på Pizza Express. Trerätters till och med! Till förrätt åt jag vitlöksbröd! Nam nam. Sen åt jag en Margherita med kyckling på. Jag får tacka T för den idén då han också åt det! Pizzan var jättejättegod! Och inte bautastor som de brukar vara hemma, utan alldeles liten och lagom! Dessutom sparade jag två bitar och tog hem. Till efterätt åt jag Mini Chocolate Fudge Cake som var väldigt god också. Efter det gick vi hem och tog det lugnt. J gjorde en kopp te till mig så att jag skulle få smaka "riktig" te. Jag tog med den upp på mitt rum och det var faktiskt ganska gott. De som känner mig ganska bra vet att jag varken dricker varken te eller kaffe, men nu kanske det blir lite te i framtiden ändå! Jag packade i alla fall upp mina saker, så nu ligger allt fint i en byrå, fast några saker hänger inne i en garderob. Jag gick och lade mig strax efter nio och somnade väldigt, väldigt snabbt!
 
Vaknade imorse ca 07:20. Klev upp och gjorde mig iordning och gick sen ner för att äta frukost. En riktigt typiskt engelsk frukost! Te och rostat bröd. På mackan kunde jag välja mellan sylt, marmelad, jordnötssmör, nån chokladgrej mm. Jag åt en med marmelad (inte riktigt min grej ändå, men ville testa) och en med hallonsylt (godare!). Känns som jag att jag ska äta en nyttigare frukost framöver dock! Efter frukosten gick jag och J med H till skolan. Sen tog J mig på en runda på stan och visade mig lite olika ställen. Vi stannade till på ett ställe som heter The Rochester Coffee Co. J drack en Spiced chai och jag en Vanilla chai. J sa att chai är typ te som blandas med mjölk eller nåt sånt. Det var supergott i alla fall! Så dit tänker jag gå fler gånger! På cafét satt vi och pratade lite om vad jag kommer att ha för sysslor, lite husregler och annat. Vi ska prata lite mer och det senare (då det redan nu är ganska mycket att ta in) och jag ska också få ett schema av henne om vad pojkarna gör och på vilka dagar. De har typ tusen olika aktiviteter efter skolan och dessutom olika uniformer till varje grej.
 
Vi gick runt på stan lite mer och sen vände vi hemåt. Sen har hon visat mig hur t ex diskmaskinen, tvättmaskinen och ugnen fungerar. Visat var barnens kläder är och hur alla olika uniformer ser ut. Sen så gjorde vi i ordning lite lunch. Bland annat lite pizza som blev över igår, lite lax, kyckling och sallad.
 
Nu har J varit ute en stund i trädgården och fixat medan jag har suttit här och skrivit! Om ca en timme ska vi hämta barnen i skolan och vad som händer efter det vet jag inte än.
 
Jag har det väldigt bra i alla fall. Familjen verkar hur bra som helst och jag har inget att klaga på. Nu är det bara att jag ska försöka lära mig allt. De närmaste dagarna blir nog ganska lugna i alla fall.
 
Förlåt för det långa inlägget, men måste ju försöka få med så mycket som möjligt! :)

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jättekul att läsa. Skriv långt du, det är bara roligt/ Mamma

Svar: Okej, vad bra Mamma :)
Matilda Åberg

2013-06-05 @ 22:08:08
Postat av: Monica Olofsson

Jag håller med din mamma, långa inlägg vill vi ha så vi får vara med på ett hörn i dina äventyr :) Kram Monica <3

Svar: Då fortsätter jag med det ;) Kram <3
Matilda Åberg

2013-06-07 @ 20:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0